Choszczno w sieci - Spis treści
Polska infrastruktura osiągnęła historyczny cel: W poniedziałek, 20 października 2025 roku, otwarto ostatni, brakujący fragment trasy, co oznacza, że cała droga ekspresowa S3 jest już w pełni przejezdna. Kierowcy mogą korzystać z nieprzerwanej, dwujezdniowej trasy o długości 471 km – od portowego Świnoujścia aż po granicę czeską w Lubawce.

Otwarcie Ostatniego Odcinka: Świnoujście Łunowo – Międzyzdroje
Ukończony fragment to kluczowy element łączący Świnoujście z resztą kraju. Był to ostatni etap trasy Świnoujście – Troszyn (33 km), który został dziś oddany do użytku w pełnym przekroju.
| Wskaźnik | Wartość |
| Lokalizacja | Świnoujście Łunowo – Międzyzdroje |
| Łączny koszt budowy odcinka (Świnoujście–Troszyn) | 1,76 mld zł |
| Dofinansowanie z UE | 757 mln zł (Program FEnIKS) |
| Termin Otwarcia | Październik 2025 |
Wcześniejsze etapy, w tym odcinek między tunelem pod Świną a węzłem Łunowo, otwarto w maju 2025 r. Zakończenie prac na tym fragmencie definitywnie zlikwidowało tymczasowe wąskie gardło ruchu na wybrzeżu.
S3 jako Europejski Korytarz Transportowy E65
Znaczenie trasy S3 wykracza poza granice Polski, gdyż jest ona częścią międzynarodowego korytarza E65, wchodzącego w skład Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk–Adriatyk.
Główne Korzyści Ukończenia S3:
- Rozwój Portów: Trasa S3 bezpośrednio połączyła kluczowe instalacje (Port, Terminal LNG, planowany Terminal Kontenerowy) w Szczecinie i Świnoujściu z europejską siecią dróg szybkiego ruchu.
- Ułatwienie Turystyki: Zapewnia szybszy, bezpieczniejszy i bardziej komfortowy dojazd nad Bałtyk z południowych regionów Polski, eliminując sezonowe korki.
- Połączenie z Czechami: S3 łączy się z rozbudowywaną czeską autostradą D11 (do Trutnova), tworząc docelowo stabilne połączenie drogowe na południe Europy (aż do Chanii na Krecie).
Kalendarium S3: 18 Lat Inwestycji (2007–2025)
Budowa S3 rozpoczęła się w 2007 roku (Szczecin–Gorzów) i była realizowana etapami przez trzy województwa: zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie.
| Etap Budowy | Lata Otwierania | Kluczowe Osiągnięcia |
| Początek | 2007–2014 | Odcinki Szczecin – Sulechów (ponad 160 km) |
| Środek | 2018–2021 | Połączenie Zielonej Góry z Legnicą; połączenie z autostradami A6, A2 i A4 |
| Południe (Góry) | 2024 | Zakończenie odcinka górskiego z tunelami w Lubawce |
| Północ (Finał) | 2025 | Otwarcie odcinka Świnoujście – Troszyn |
Łączny koszt realizacji całej trasy S3 (Świnoujście – Lubawka) wyniósł ponad 15 miliardów złotych, z czego 7,7 miliarda złotych pochodziło z funduszy Unii Europejskiej.
















