Najdłuższy tunel na świecie powstaje pod Bałtykiem! Połączy Danię z Niemcami
Rewolucja w europejskim transporcie – Fehmarnbelt Fixed Link
Choszczno w sieci - Spis treści
Pod Bałtykiem trwa budowa najdłuższego na świecie tunelu drogowo-kolejowego – Fehmarnbelt Fixed Link, który połączy duńskie Rødbyhavn z niemieckim Puttgarden. Ten imponujący obiekt o długości 18 kilometrów zostanie zbudowany z prefabrykowanych segmentów i będzie przebiegał pod cieśniną Fehmarnbelt.
Tunel jak z klocków Lego – innowacyjna technologia
Zamiast tradycyjnego wiercenia, konstrukcja tunelu opiera się na metodzie zatapiania prefabrykowanych elementów. Ten sposób przypomina składanie klocków Lego, ale w gigantycznej skali. Dzięki temu projekt przebiega szybciej i taniej niż w przypadku klasycznego tunelowania.
Krótsza podróż, mniejsze emisje
Po zakończeniu budowy w 2029 roku podróż samochodem między Danią a Niemcami zajmie zaledwie 10 minut, a pociągiem – tylko 7 minut. Dla porównania, obecna przeprawa promowa trwa 45 minut. Co więcej, skrócenie trasy o 160 km zmniejszy emisję CO₂, co czyni ten projekt przyjaznym dla środowiska.
Potężne wsparcie finansowe i ekologiczne działania
Koszt budowy tunelu wyniesie około 7,4 miliarda euro, z czego aż 1,3 miliarda pochodzi z funduszy UE. W ramach rekompensaty za ingerencję w środowisko powstanie także 300-hektarowy obszar mokradeł, który będzie schronieniem dla dzikiej przyrody.
Fehmarnbelt Fixed Link – most przyszłości pod wodą
Budowa tunelu pod Bałtykiem to nie tylko inżynieryjny sukces, ale i symbol współpracy europejskiej. Połączy Skandynawię z resztą Europy, skracając czas transportu i wspierając rozwój gospodarczy regionu. To przełom w historii europejskiej infrastruktury.