Dokąd trafią świnoujskie promy?
Dokąd trafią świnoujskie promy? Miasto rozważa sprzedaż floty
Tunel pod Świną zmienia przyszłość przepraw promowych
Przyszłość miejskich promów w Świnoujściu staje pod znakiem zapytania. Władze samorządowe rozważają możliwość sprzedaży części floty, co ma związek z otwarciem tunelu pod Świną. Nowa inwestycja znacząco zmniejszy zapotrzebowanie na przeprawy promowe, co czyni utrzymanie ośmiu jednostek – czterech promów typu Bielik i czterech Karsibór – nieopłacalnym.
Choszczno w sieci - Spis treści
Koszty eksploatacji a sprzedaż promów
Utrzymanie promów wiąże się z wysokimi kosztami. Remont floty, aby zapewnić jej dalszą eksploatację, został oszacowany na 25 milionów złotych. To kwota, która w perspektywie zmniejszonego ruchu może okazać się zbędnym wydatkiem dla miasta. Stąd coraz głośniejsze rozmowy o sprzedaży niektórych jednostek.
Zainteresowani kupcy – Gambia i Gdańsk
Jednym z potencjalnych nabywców jest firma z Gambii, która zgłosiła chęć zakupu jednej z jednostek. Świnoujście rozważa również inne rozwiązania. Pojawił się pomysł na współpracę z Gdańskiem, gdzie remont mostu sprawia poważne utrudnienia transportowe. Świnoujskie promy mogłyby tymczasowo wesprzeć komunikację w tym regionie.
Co dalej z przeprawami promowymi?
Decyzja dotycząca przyszłości świnoujskich promów nie została jeszcze podjęta. Władze analizują możliwe scenariusze, biorąc pod uwagę zarówno czynniki ekonomiczne, jak i potrzeby mieszkańców oraz turystów. Jeśli ruch w tunelu okaże się wystarczająco płynny, niektóre promy mogą zostać sprzedane lub przekierowane do innych miast.
Czy Świnoujście pożegna się z częścią swojej morskiej floty? To pytanie pozostaje otwarte, ale jedno jest pewne – transport w regionie czekają duże zmiany.