Przejdź do treści

Bank ostrzega – stracisz pieniądze – przeczytaj koniecznie

Czy wiesz, że wiadomość e-mail, SMS, rozmowa telefoniczna może być pierwszym krokiem oszustów do kradzieży Twoich pieniędzy lub danych?

Jak działają przestępcy?

Chcą wzbudzić w Tobie emocje, m.in.:

poczucie obowiązku (np. wezwanie do zapłaty lub dopłaty)
niepokój (np. informacja o blokadzie konta)
zainteresowanie niebywałą okazją (np. inwestycyjną)
Jak możesz uchronić się przed oszustwem?

Nie działaj pod wpływem emocji, najpierw zweryfikuj. Zadzwoń do swojego znajomego, do banku lub innej instytucji, firmy i sprawdź, czy to na pewno oni się z Tobą kontaktowali

Uważaj, jeśli rozmówca wywiera na Tobie presję, ponagla, ostrzega a nawet grozi konsekwencjami niezrobienia czegoś teraz (np. podania danych, wysłania przelewu, instalacji oprogramowania)

pieniądze

Foto: Daniel SZYSZ / eswinoujscie.pl – Pieniądze

Zwróć uwagę na literówki w nazwie nadawcy, w adresie e-mail, stronie www i sprawdzaj nr telefonu. Jeśli wszystko się zgadza, mimo to nie trać czujności. Oszuści potrafią podrobić numer telefonu, który wyświetla się na Twoim ekranie i podszyć się pod Twojego znajomego, firmę, a nawet bank lub inną instytucję

Zwróć też uwagę na błędy ortograficzne, składniowe, językowe. Nierzadko oszuści działają na dużą skalę i nie znają języka potencjalnej ofiary – korzystają z programów do generowania komunikatów

Analizuj sposób prowadzenia rozmowy – bezosobowe powitanie może wskazywać, że nadawca nie wie, z kim rozmawia

Jeśli wiadomość wzbudzi Twoje wątpliwości, nie otwieraj załączonych plików, nie klikaj w linki do logowania i nie instaluj żadnych dodatkowych aplikacji

Informuje Bank