Przejdź do treści

Uważaj stracisz wysokie oszczędności – wystarczy odebrać telefon

Czy wiesz, że wiadomość e-mail, SMS, rozmowa telefoniczna może być pierwszym krokiem oszustów do kradzieży Twoich pieniędzy lub danych?

Jak działają przestępcy?

Chcą wzbudzić w Tobie emocje, m.in.:

poczucie obowiązku (np. wezwanie do zapłaty lub dopłaty)
niepokój (np. informacja o blokadzie konta)
zainteresowanie niebywałą okazją (np. inwestycyjną)
Jak możesz uchronić się przed oszustwem?

pieniądze

Pieniądze

Nie działaj pod wpływem emocji, najpierw zweryfikuj. Zadzwoń do swojego znajomego, do banku lub innej instytucji, firmy i sprawdź, czy to na pewno oni się z Tobą kontaktowali

Uważaj, jeśli rozmówca wywiera na Tobie presję, ponagla, ostrzega a nawet grozi konsekwencjami niezrobienia czegoś teraz (np. podania danych, wysłania przelewu, instalacji oprogramowania)

ŚWINOUJŚCIE – WŁAŚNIE SIĘ ZACZYNA ANAKONDA-23 NA MORZU

Zwróć uwagę na literówki w nazwie nadawcy, w adresie e-mail, stronie www i sprawdzaj nr telefonu. Jeśli wszystko się zgadza, mimo to nie trać czujności. Oszuści potrafią podrobić numer telefonu, który wyświetla się na Twoim ekranie i podszyć się pod Twojego znajomego, firmę, a nawet bank lub inną instytucję

Zwróć też uwagę na błędy ortograficzne, składniowe, językowe. Nierzadko oszuści działają na dużą skalę i nie znają języka potencjalnej ofiary – korzystają z programów do generowania komunikatów
Analizuj sposób prowadzenia rozmowy – bezosobowe powitanie może wskazywać, że nadawca nie wie, z kim rozmawia
Jeśli wiadomość wzbudzi Twoje wątpliwości, nie otwieraj załączonych plików, nie klikaj w linki do logowania i nie instaluj żadnych dodatkowych aplikacji

Info: pkobp